Det er en af de helt store europæiske aktører, der nu vil sælge dagligvarer til sundhed, wellness, de daglige måltider og babyplejeprodukter til danskerne. Med mere end 4.000 fysiske butikker i Europa, hvoraf de godt 2.200 er på hjemmemarkedet i Tyskland, og med målrettede netbutikker i Tyskland, Polen, Ungarn og Tyrkiet omsætter Dirk Rossmann GmbH for tæt på 77 milliarder danske kroner årligt.
Der er tale om en nydesignet og dansksproget netbutik, hvor der på adressen www.rossmann.dk kan findes henved 10.000 varenumre, der er udvalgt som særligt egnede til det danske marked. De er hentet blandt de mere end 20.000 produkter, Rossmann har på lager og sælger i bl.a. Tyskland.
”Vi er kendt for at være stedet for køb af produkter til dagligdagen, men vi er også kendt for at være et sted for selvforkælelse, hvor særligt kvinder foretager mange køb. Det tror vi også, at der er plads til i Danmark,” påpeger Raoul Roßmann, direktør for indløb og marketing hos Dirk Rossmann GmbH. Han fortæller samtidig, at der er ansat dansktalende medarbejdere til at tage imod og besvare både opkald og mails fra danske kunder.
Rossmanns fysiske butikker i Tyskland og selskabets netbutikker generelt er eksponenter for det, der på tysk hedder ”drogerier”. Det er i en dansk kontekst en blanding af apotek, materialist, helsekostforretning og familieudstyrssalg.
”Vi ser indtoget i Danmark som en spændende udfordring, fordi der ikke rigtig er andre, der helt ligner os på det skandinaviske marked. Samtidig kan vi med den ganske store indkøbsvolumen, vi har, tilbyde meget konkurrencedygtige priser på både mærkevarer og ikke mindst på vores egne mærker. Vi håber selvfølgelig på, at danskerne vil tage positivt imod de nye muligheder,” siger Raoul Roßmann.
Faktisk hævder Rossmann i sin danske webbutik, at flere varer sælges op til 40 % under prisen hos de danske konkurrenter, der som nævnt findes blandt flere forskellige typer forretninger. Er der tale om Rossmanns egne mærker, mener den tyske gigant, at der er hele 70 % at spare i forhold til sammenlignelige produkter fra mærkeleverandører.
Rossmann har derudover et meget stort udvalg af naturlig kosmetik, der i Danmark ofte kun er tilgængelig i særlige butikker i hovedstaden og til ganske høje priser.
Nye muligheder for børnefamilier med de helt små størrelser
Økologi og bæredygtighed spiller en stor rolle for Rossmann, og det er gennemgående for de produkter, der er valgt til det danske marked. Danmark er det land i Europa, hvor den enkelte bruger mest på økologi, så det er et naturligt valg.
For småbørnsfamilierne byder den nye netbutik på rigtig store muligheder for både at spare penge og få bragt økologiske, bæredygtige og naturlige bleer, babymad og mange andre produkter lige til døren. Det er særligt Rossmanns eget mærke ”Babydream”, der giver danske forældre nye muligheder. Mærket er i øvrigt en klar forbrugerfavorit på alle de markeder, hvor Rossmann er aktiv.
”Vi håber, at danskerne hurtigt vil vænne sig til at købe plejeprodukter, dufte, kosmetik, husholdningsartikler, produkter til baby og børn, helse- og sundhedsprodukter samt artikler og foder til kæledyr i vores danske netbutik. Og at vi derfor vil komme til at tilføje flere varer fra vores sortiment i løbet af forholdsvis kort tid”, siger Raoul Roßmann.